GUDVEIG BERGER WALTHINSEN
  • hjem
  • nyheter
  • RESYME
  • EPLEHAGEN
  • maleri
    • - essens 2014
    • - stripe 2011 + 2012
    • - nullpunkt 2009
  • tegning
    • - Stille kyst 2006
  • skulptur / objekt
    • magic blue stick 2018
  • installasjon
    • - dagbok 2001
  • arkiv
    • - portretter av et hjerte 1994
    • - grafikk
  • fra atelieret
  • cv
  • kontakt
  • hjem
  • nyheter
  • RESYME
  • EPLEHAGEN
  • maleri
    • - essens 2014
    • - stripe 2011 + 2012
    • - nullpunkt 2009
  • tegning
    • - Stille kyst 2006
  • skulptur / objekt
    • magic blue stick 2018
  • installasjon
    • - dagbok 2001
  • arkiv
    • - portretter av et hjerte 1994
    • - grafikk
  • fra atelieret
  • cv
  • kontakt
Gudveig Berger
​Walthinsen
+47 47034054
[email protected]
 

NYHETER


BEYOND LAYERS
LENS GALLERY, Chaoyang District, Beijing. 10.11.23 - 19.12.23

Heidi Øiseth, Lillian Tørlen, Ann Kristin Einarsen, Solveig Aalberg og Gudveig Berger Walthinsen deltar på denne utstillingen i Kina. Kurator er Algae Wang. Den norske ambassaden i Beijing vil være til stede på åpningen.  

Picture
Picture
RESYMÉ 40 ÅR // BILDER OG BYGGVERK
18. januar – 23. februar 2020. DET GULE HUSET

Det Gule Huset har gleden av å presentere en retrospektiv utstilling med en av våre
grunnleggere og pådrivere siden oppstarten i 1980. Arbeidene går gjennom ulike tidsepoker,
og spenner over en rekke kunstneriske medier og teknikker.
Gudveig Berger Walthinsen startet sin kunstneriske løpebane som grafiker her i 1980.
I dag jobber ikke Walthinsen i medier hvor verkene lar seg mangfoldiggjøre, men primært
med skulptur/installasjon og temperamaleri.
I hennes siste utstillinger; ”Magic Blue Stick” (Det Gule Huset 2018), samt ”Eplehagen”
(BOA 2019) ble vi presentert for abstraherte narrativer basert på refleksjoner og anskuelser
fra eget liv og nærmiljø.
Gudveig Berger Walthinsen har alltid jobbet svært nøyaktig og nitidig med sine kunstneriske
prosjekter, selv i nye medier er det ingenting som blir overlatt til tilfeldighetene. Det tekniske
perfeksjoneres og innhold og estetisk uttrykk overveies nøye.
Sett i retrospekt er det interessant å se hva som utløser skifte av arbeidsmetode.
Hva skjer i et kunstnerliv som definerer veien videre, og hvordan bakes eventuelt den kunstneriske praksisen inn i hverdagen?
 Her er hva Walthinsen selv sier om disse 40 årene:" LINK

Picture
Picture
"EPLEHAGEN". GALLERI BOA. Installasjon, skulptur, maleri. 8. august – 1. september 2019
​
I 2003 måtte min barndoms eplehage ofres. Et nytt hus skulle bygges. Det var en sorgens dag da mer enn 70 år gamle kjemper måtte vike for motorsag og øks. Det var som å miste gamle venner og en del av seg selv. Men, - elementer fra trærne, kubber, stokker og grener ble tatt til side og spart på fordi de var så vakre og fortalte en historie. I snart 15 år har jeg hatt dem hos meg på atelieret. 
Tiden er nå moden for å "gi noe tilbake" til hagen som har gitt meg så mye. "Eplehage-skatten" er tatt fram fra gjemmene. Sammen med andre gjenstander fra familiehistorien forteller hagen nå nye historier og er samtidig bærer av den gamle. 
Jeg har benyttet meg av få elementer, hovedsakelig gammelt trevirke. Det meste er i sin naturlige form. Bortsett fra siporex-soklene (borekjerner fra det nye huset), har jeg bare unntaksvis blandet inn andre materialer; rustent jern, gips, tau, lær. 
 I tillegg til de skulpturelle arbeidene, viser jeg også et utvalg relaterte arbeider for vegg i form av temperamalerier på plate, som regel enkle fargeflater, gjerne flere satt sammen til ett bilde. Arbeidet med sammenstillingen av småplatene har tatt meg tilbake til leken i hagen. Minner om farger, den gode frukten, klatring i trærne og flimmeret av den blå himmelen gjennom løvverket. Høsten med store flokker av fasaner som spiste av nedfallsfrukten og vinteren med sin svart/hvite "grafikk" ispedd røde epleprikker etterlatt til fuglene.
I denne utstillingen ønsker jeg å hylle min barndoms eplehage og samtidig sette fokus på alle de andre gamle eplehagene som er i ferd med å bli borte på grunn av fortetning. Med dem forsvinner også nærhet til naturen, lekeplasser, kortreist frukt, sjøl-berging og artsmangfold og ikke minst, –en viktig nektarkilde for humler og bier.
Det handler også om å se og verdsette skjønnheten i det gamle med sine skjevheter, sprekker og sår. Det handler om historiefortelling og sammenhenger.Det handler om takknemlighet over en barndom i en eplehage.
Jeg ønsker at denne utstillingen skal føre til gjenkjennelse og ettertanke.     
​Gudveig Berger Walthinsen

Omtale av utstillingen  i "Subjekt", les den her: LINK


Picture

"MAGIC BLUE STICK"
DET GULE HUSET. 22. september – 21.oktober 2018
 
​Jeg fant en blå pinne i skogen. Da jeg kom hjem gikk jeg rett på atelieret
​og satt den på plass i en sprekk i en kubbe jeg hadde stående der.
Og der skulle den være.
Jeg har mye funnet materiale jeg har samlet gjennom mange år.
Disse gjenstandene, som alle er naturorientert, har ligget på vent i hauger, stabler, kasser og skuffer. Mye av materialet stammer fra min barndoms eplehage som måtte ofres da vi skulle bygge vårt nye hus i 2003.
Den blå pinnen satte i gang en prosess der ulike elementer fant hverandre
og dannet sammenstillinger med nytt innhold. Hovedmaterialet er objekter i tre som er svært lite bearbeidet. Noen sokler er borekjerner fra huset vårt i siporex. (Siporex er en porebetong, - et naturprodukt laget av kalk, vann og sand.) Det finnes også innslag av gips, stål, rustent jern og maling. Alt har en historie og en personlig relevans.
​Et hovedtema i mitt kunstneriske virke har vært menneskets syklus der tilstander og relasjoner ofte har blitt knyttet opp imot motiver og stemninger i naturen. Slik er det også denne gangen. Men det handler også om historie og en forening av det gamle og det nye, - hagen og huset. 
 Tid og modning er viktige faktorer i mitt arbeid. Og å være tilstede på atelieret når noe skjer,
​lytte til arbeidene og vente på en dialog. Og å stole på intuisjonen.

Picture

​KUNST RETT VEST. 

Drammen Museum, 10 - 21 okt. 2018


  ©Gudveig Berger Walthinsen / BONO

  • hjem
  • nyheter
  • RESYME
  • EPLEHAGEN
  • maleri
    • - essens 2014
    • - stripe 2011 + 2012
    • - nullpunkt 2009
  • tegning
    • - Stille kyst 2006
  • skulptur / objekt
    • magic blue stick 2018
  • installasjon
    • - dagbok 2001
  • arkiv
    • - portretter av et hjerte 1994
    • - grafikk
  • fra atelieret
  • cv
  • kontakt